dimarts, 31 de desembre del 2013

Alçada Màxima: 2396 mts
Dificultat: ME S2-S3
Característica: Alternativa al Porth de viella

Ens acomiadem de la Vall per aquest 2013 , ho fem amb el Xavi ( avui l'Eric treballa i no ens podrà acompanyar) per tant, volíem visitar novament la cara nord del Túnel, ja que l'ultima vegada que hi vàrem ser, a la puríssima per fer la Tuca de Betren ens va deixar un gust de boca "brutal" per tant ... anem a provar sort.

Decidim fer el Tuc de Horno, ja que és menys popular que el seu veí del tuc del Pòrth de Viella, i esperem tenir  menys "afluència de públic", fet confirmat al pàrking, ja que a les 9:00 ja no hi entra cap cotxe més !!! ( es noten les vacances i que la vall és un reclam ineludible !!!!. Així doncs, els tres mosqueters ens endinsem per la pista que ens ha de portar fins a la cabana deth Pontent a 1590.

Un cop a la cabana, les vistes de la vall són magnífiques ( l´Aran no ens deixa de sorprendre !!) i a cada banda que mires, veus més agulles, arestes, parets ..... quin racó de déu !!!!, creuem el riu per un pont i ens endinsem a la vall que ens ha de portar cap al Tuc d´Horno. La neu que roman a l´ombra es pols, damunt d'una capa dura de neu ja transformada, llàstima que no baixarem per aquí ....

De pujada anem mirant tubs, pendents, fent la idea de per on ens voldrem llençar, el sol tot i que tímidament ha estat transformant les orientacions E, i S, per tant cal vigilar. Un cop al Coll però enfilem tota la aresta fins al cim, qui ho havia de dir, arribem amb els esquís als peus !!, aquest tram final es d´alló més plàstic, harmonitza perfectament amb l´entorn, però et fa plantejar un gran dubte, .... i un cop a dalt per on baixarem ? ja que a banda i banda tot són pendents pronunciats

Feta la foto de rigor, toca decidir, la pala que ens crida a baixar (orientació S) cal mirar-la bé, a més a més desprès de que un company de muntanya ( resulta que avui no erem els únics en pensar que l´Horno era una bona alternativa) ens explica que l´ultim cop que s´hi va llençar va trencar tota la pala i va caure tota ....ah ... vale !!! la mirem, i tenim clar que no caurà, però a la Salvi no li dona bon "rotllo" tot plegat, al final s´hi llença l'altre grup i ........ la pala no cau però la neu es una mica "caca", per tant, hem de buscar una alternativa.

Tot pujant havíem parlat d´un tub que apareixia més avall del cim, en orientació NE, i sembla que l´anirem a buscar, de camí però observem que per la cara Nord tenim neu "pols", per tant sembla que la decisió esta clara .... anem al powder aranès que avui si l'encertem .......no hi ha molt gruix al principi, però .. la neu és de qualitat, ens donarà per fer uns girs prou interessants ... veient el que hi ha a l´altre banda ....

Així doncs, avall va !!! neu pots a l´ombra, ideal, girs dinàmics ..... ohhhh, llàstima que serà "efímer" però .... i no és bonic tot això !!!  Un cop arribats al bosc, on ja dona una mica més el sol la neu ha transformat, les últimes pluges i les temperatures han fet de les seves, trobem neu crosta, però "encara" es pot trencar i et deixa jugar, per tant .... a jugar ...

Hem d´anar amb cura però de no perdre molt desnivell i passar-nos la cabana deth Pontent, i ara per aquí ara per allà anem buscant camí ..... El tram intermig de la baixada és el pitjor ja que la qualitat de la neu és molt variant, però a la part baixa, amb una neu pesada i dura compactada permet encadenar girs ... no serà com la Tuca de Betren, però ha estat una bona jornada d'esquí, ha estat una Clàssica Jornada d´esquí ..... i aquestes també valen !!!!!!